Kokugaku and The Codification of the Historical Line of Imperial Succession, SAITO Tomoo, The Journal of KOKUGAKUIN University, 121, 6, 1, 19, 15 Jun. 2020, KOKUGAKUIN University
367, 390, 15 Feb. 2020
75, 98, 30 Sep. 2019
254・255, 265, 288, 25 Jul. 2019
157, 49, 63, 15 Apr. 2019
The Separation of Rituals and Doctrines (Saikyo bunri) in Forming the Basis for the Unity of Ritual and Political Rule (Saisei itchi) and the Modern Japanese State, SAITO Tomoo, Journal of Religious Studies, 392, 55〔277〕, 80〔302〕, 30 Sep. 2018, Japanese Association for Religious Studies, The concept of the Separation of Rituals and Doctrines (saikyo bunri) made it possible for the modern Japanese State to establish the Unity of Ritual and Political Rule (saisei itchi) and to claim that Shinto religion was not a religion (Jinja hi shukyo ron).
In this paper, to clarify the process of forming the basis for saisei itchi in the modern Japanese State, I will focus on the concept of saikyo bunri observed in the segregation between the administration of rituals and that of Shinto indoctrination in 1872, which was closely related with the process of the re-establishment and abolition of the Meiji Jingikan.
To act as the highest counsel on Imperial rituals, the Meiji Jingikan built its shrine in the palace, which was dedicated to the eight deities (Hasshin), the spirits of former Emperors (Korei), and the Kami of heaven and earth (Tenjin Chigi), and developed the rituals related to these deities. Through performing such rituals, the Meiji Jingikan consolidated the modern Jinja shrine system.
Saikyo bunri was made in the process of the abolition of the Meiji Jingikan. On the one hand, the Imperial rituals performed in the Imperial court were centralized and segregated from Shinto indoctrination. On the other hand, the prime minister became the highest counsel on the Imperial rituals. Thus, the process resulted in forming the basis of saisei itchi of the modern Japanese nation.
However, as the highest counsel on the Imperial rituals was suspended, the Imperial rituals were exclusively centralized to the Emperor himself. At this point, saikyo bunri became a concept which enabled to coexist saisei itchi and the separation of church and state (seikyo bunri) in the modern Japanese State. Furthermore, it led to the theory that the Shinto religion was not a religion.
437, 462, 29 Feb. 2016
第234号, 39, 58, 25 Apr. 2014
39, 68, 31 Mar. 2012, 藤田大誠
第55号, 212, 230, 23 Dec. 2011
第32集, 53, 85, 31 Dec. 2010
第59巻第1号〔通巻263号〕, 96, 123, 10 Apr. 2010
第1号, 173, 184, 31 Mar. 2009
第1号, 93, 115, 09 Mar. 2009
A Supplement of the Historiography of State Shinto (Kokka-Shinto), Shinto-Bunka, No.18, 第18号, 77, 86, 01 Dec. 2006, Foundaition of Shinto-bunka
Regarding the Succession of the Meiji Kokugaku: IKEBE Yoshikata and the History of the Meiji Kokugaku, The Journal of Kokugakuin University, Vol.107,No.11, 第107巻第11号, 173, 191, 01 Nov. 2006, Kokugakuin University
The Logics of the Separation of Ritual and Religion(Sai-Kyo bunri) at the time of the promulgation of the Meiji Constitution, SAKAMOTO Koremaru, ed. Re-thinking “State Shinto (Kokka-Shinto)”: Construction and Evolution of the Unification of Ritual and Government (Sai-Sei icchi) in the State, 223, 265, 15 Oct. 2006, Koubundou
第5輯, 130, 143, 01 Mar. 2004
第93輯, 133, 151, 01 Mar. 2004
第104巻第11号, 282, 295, 01 Nov. 2003
第90輯, 79, 114, 01 Sep. 2002
第102巻第3号, 14, 24, 01 Mar. 2001
第31輯, 99, 118, 01 Mar. 2000
第96輯, 01 Sep. 2005, 211, 247, 國學院大學図書館所蔵「梧陰文庫」に収められている、井上毅が著した「存議」と題する二冊子を構成する諸史料(計20点)を掲載順に紹介・解題を付して、そのうち『井上毅伝 史料篇』等に未収の史料を翻刻する。翻刻する史料は「漢字・国文」、「明治七年意見」、「新聞条例意見」、「訓蒙力食社ヲ設クルノ議」、「日本帝国在不幸位地説送松方君洋行」、「銀減之害」、「十一年与松田内務大書記官論貨政書」の7点である。
第97輯, 01 Mar. 2006, 303, 324, 明治22年の大隈重信外相による条約改正案中の外国人の裁判官任用を批判した、井上毅が発表した『内外臣民公私権考』は、続編が出される予定であったものの結局公刊されることはなく、そのためこれまで不明とされてきたが、國學院大學図書館所蔵「梧陰文庫」中の「憲法第十八条十九条衍義」がその続編に該当することが確認できたため、序文と合わせて翻刻・紹介するとともに、その執筆年代や本史料が未公表で終った理由を考察する。
第99輯, 31 Mar. 2007, 195, 233, 教育勅語の起草者・井上毅の旧蔵文書である國學院大學図書館所蔵「梧陰文庫」には、井上の自筆による修正が施されている、未発表の「勅語衍義」が収められている。本史料は、唯一の公定的性格を有した教育勅語の衍義書である明治24年の井上哲次郎『勅語衍義』に対して、井上毅が不服とし、教育勅語の起草者として自らがその衍義も起草しなければならないとの思いから作成されたものである。本稿は、この井上による「勅語衍義」修正本を翻刻するとともに、本史料が成立した過程や背景について検証した解題を付したものである。
復刊第46号, 03 Nov. 2009, 333, 348
復刊第54号, 03 Nov. 2017, 210, 222